1. Inclusief design
Ontwerp keuzes die gaan over inclusief design, gaan niet langer alleen over toegankelijkheid. Online platformen ontwerpen zodat deze toegankelijk zijn voor publiek met speciale behoeften, beperkingen of gebreken is een altijd grote behoefte geweest. Heden ten dage, beginnen we in te zien dat inclusief design verder reikt en ook daarmee ook dient te gaan over het integreren en erkennen van mensen met hun diversiteit. We moeten daarom ook in beschouwing leren nemen dat factoren zoals ras, sociaal-culturele achtergrond, geslacht, leeftijd, taal, handicaps, en andere factoren van groot belang zijn voor het bereiken van inclusiviteit.
Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn emoji’s, die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit onze dagelijkse communicatie om op eenvoudig maar ook speelse wijze duidelijk te maken hoe we ons voelen en waar we ons mee associëren.
Hoewel inclusief design niet een nieuwe trend beslaat, zien we wel dat merken en bedrijven een vergrote focus leggen op het creëren van een meer inclusieve gebruikerservaring. Het is daarom des te belangrijker om in het ontwerpproces rekening te houden met meer menselijke factoren en niemand uit te sluiten wanneer het gaat over ontwerp keuzes, vooral de minderheden.
Sebastian Smeenk
Business developer
2. AR & VR breiden uit naar B2B
Als we aan AR en VR denken, zullen we waarschijnlijk denken aan IKEA’s meubel-app of de gaming industrie. In 2022 zien we een uitbreiding van AR VR voor B2B-doeleinden.
Afgelopen oktober kondigde Facebook haar naamsverandering aan naar het verwachte Meta, waarin ze een sterke positie innemen met het oog op de toekomst waar onze sociale wereld zich meer en meer virtueel zal begeven. Hierin prezen ze vooral ook hun VR headset de Oculus Quest aan, die ons nog dichter naar een nieuwe realiteit moet brengen.
De trend van werken op afstand heeft daarnaast enorme kansen gecreëerd voor AR- of VR-gebaseerde trainingen en virtuele evenementen op afstand.
Terwijl het herstel van de COVID-19-pandemie langzaam inzicht lijkt te zijn, bieden meer bedrijven opties aan voor werken op afstand voor hun werknemers, wat tevens het gebruik van AR VR-technologie zal versterken. Accountants- en adviesbureau PwC liet weten dat zij haar 40.000 Amerikaanse klantenservicemedewerkers virtueel zal laten werken, wat hen eveneens de vrijheid geeft om te wonen waar zij willen. Hiermee omarmt een van de grootste Amerikaanse werkgevers, permanent het werken op afstand.
3. Metaverse
De eerder benoemde naamsverandering van Facebook naar Meta, lonkt naar het trending #metaverse. Dit is een virtuele wereld waarin gebruikers, digitale apparaten en de omgeving zijn verbonden. Er worden inmiddels talloze apparaten ontworpen, zoals Oculus Quest, om die virtuele wereld tastbaar te maken.
Facebook heeft inmiddels een VR-app gelanceerd voor werken op afstand, om een poging te doen naar een uiteindelijke metaverse omgeving. Deze nieuwe Horizon Workrooms app kan gebruikt worden met de Oculus Quest 2-headset, wat mede een merk is van het bedrijf. In de app vergaderen participanten door middel van een avatar versie van zichzelf.
Het Amerikaanse bedrijf zet groots in op de metaverse en heeft plannen aangekondigd om 10.000 mensen in de EU om hieraan te werken.
4. Audio content
Afgelopen jaar leek de nieuwe app Clubhouse in flinke opmars te maken, door hun invite-only systeem creëerde het bedrijf FOMO onder de jonge generatie, waardoor on-boarding met mach 10 leek te gaan. In tegenstelling tot voorgaande jaren, waarbij bedrijven vooral hebben gefocust op visueel ontwerp en visuele content om gebruikers te trekken, de Clubhouse-app koos daarentegen voor een audio content only strategie.
Clubhouse heeft daarmee laten zien dat het gebruik van audio content de moeite waard is om naar te kijken voor UX designers en content creators, in het optimaliseren van de gebruikerservaring.
5. Toegankelijkheid in meer sectoren
Het gebrek aan onvoldoende toegankelijkheid van je digitale platform, heeft in Amerika al gezorgd voor talloze rechtszaken. Volgens het bedrijf Usablenet is het aantal rechtszaken over digitale toegankelijkheid tussen 2019 en 2020 met bijna 23 gestegen tot 3550 zaken.
Richtlijnen voor het optimaliseren van de toegankelijkheid van jouw digitale platform? Zorg voor het volgende:
- gebruik contrasterende kleuren
- gebruikers toestaan om de tekstgrootte te vergroten
- geef ondertiteling bij video’s
- geef beschrijvingen van de afbeeldingen
6. Gepersonaliseerde & gelokaliseerde gebruikerservaring
In 2022 draait alles om het aanbieden van een naadloze gebruikerservaring die persoonlijk en lokaal is. Inhoud en content wordt daarmee volledig aangepast op de gebruiker.
Platforms moeten gebruikers in staat stellen hun dashboards, meldingen en de inhoud die ze zien, aan te passen aan de individuele behoefte. Het is bovendien raadzaam dat er onderzoek wordt gedaan om de vereiste lokalisatie in UX voor elke markt te identificeren.
Per markt zijn er unieke voorkeuren die het afreken proces, van toevoegen aan winkelwagen en de betalingsmethoden die van invloed zijn op de gebruikerservaring. Zo lijkt voor de westerse markt e-mail identificatie de voorkeursmethode om in te loggen, terwijl het mobiele nummer de standaard is voor Aziatische markten.
De aanhoudende handelsbelemmeringen en handelsoorlogen, zullen mede de markt verder doen opsplitsen in het aannemen van meerderde sets normen. Het directe gevolg hiervan is een verschillende behoefte en het belang van UX lokalisatie wereldwijd te vergroten en aan te passen naar regio.