Het UX perspectief voor E-commerce: de belangrijkste leerpunten voor een webshop

Handel verandert de maatschappij. De manier hoe consumenten goederen verhandelen heeft een enorme invloed op ons dagelijks leven. Het bepaalt in grote mate wat we willen, waar we het zoeken en hoe we keuzes maken om iets te kopen. Digitale platforms en webshops zijn niet meer weg te denken uit ons leven. E-commerce is de toekomst van het winkelen. 
By

Dit geeft ontelbare mogelijkheden voor bedrijven. Nooit eerder was het zo makkelijk om nieuwe klanten te bereiken. Toch komt het ook met uitdagingen. Hoe zorg je er voor dat jouw webshop met efficiënt UX design klanten binnenhaalt? 

De concurrentie op het internet is immers enorm. We weten intussen dat het hebben van een goed product of een mooi verhaal niet voldoende is. Als ondernemer moet je op tientallen cruciale elementen letten. Bij een webshop is dit niet anders. Sterker nog, juist bij een webshop is UX design het hardste nodig. 

Als bedrijf vraag je klanten namelijk het grootste offer te maken. Je vraagt om hun geld. Niet om een e-mailadres of een beoordeling, maar om hun zuurverdiende kapitaal. Voordat bezoekers dit ook maar overwegen, moet jouw website op alle vlakken scoren. Waar je precies op moet letten, lees je in deze nieuwe blog 

Een glimlachende blanke man met kort blond haar en een ronde bril, draagt een zwarte coltrui en bespreekt Webdesign Oplossingen. De achtergrond is wazig en de nadruk ligt op zijn vrolijke uitdrukking in een

Sebastian Smeenk

Business developer

De vier elementen van UX e-commerce 

Utiliteit 

Wat willen klanten ten eerste voor hun geld? Een product. Dit is dan ook het centrale element van jouw webshop. Wat je verkoopt bepaalt namelijk het hele bestaan van een webshop. Het lijkt voordehandliggend, want dat is het ook. Jouw product heeft een functie. Het is iets wat mensen nodig hebben en waar mensen geld voor neerleggen. 

De utiliteit bepaalt wat mensen nodig hebben. Hoe jouw product hiermee gaat helpen, bepaalt hoe je jouw webshop gaat inrichten. Dit speelt mee in je taalgebruik, in het opstellen van Unique Selling Points (USPs) en in je marketingstrategie. Zodra je voor jezelf hebt vastgesteld wat jouw product doet, ga je naar de volgende stap: hoe gaat jouw product het leven van mensen beter maken? Verkoop de droom, in plaats van de functie. Met woorden, afbeeldingen en klantbeleving. 

Bruikbaarheid 

Hier refereren we opnieuw naar de klantbeleving. De digitale klantbeleving heb je uitgewerkt in de customer journey map. Het proces in de de virtuele wandelgang moet soepel verlopen en de aankoop een fluitje van een cent maken. 

Met bruikbaarheid doelen we op jouw digitale winkel. Denk aan de grootste e-commerce platformen die je wel eens gebruikt. Als het goed is, zijn deze platformen zo gebouwd dat producten bestellen soepel verloopt. Tegenwoordig hebben de meeste webshops dit systeem goed kunnen overnemen. De klantbeleving staat voorop. Geen onnodige kliks, geen pagina’s die te lang moeten laden, en geen onoverzichtelijk menu. Dat is de fundering van jouw e-commerce platform. 

Toegankelijkheid 

Laten we zeggen dat je elektronica verkoopt. Je gaat er waarschijnlijk vanuit dat bezoekers en klanten van jouw webshop techsavy zijn. Dit is een verkeerde aanname! Een webshop moet zo ingericht zijn dat iedereen er gebruik van kan maken. Je moet er vanuit gaan dat jouw klanten geen experts zijn op het gebied van jouw product. 

Of je nou brood, telefoons, vloertegels verkoopt: zorg voor toegankelijkheid. Jouw webwinkel is een platform dat iedereen moet kunnen bedienen. Dit betekent niet dat je handleidingen moet gaan plaatsen over de werking van jouw webshop. Zorg voor een interface die overzichtelijk is. Hierbij is User Interface van groot belang. Hou in gedachten dat 88% van de online consumenten niet terugkeert naar een webshop waar ze een slechte ervaring mee hadden. Iedereen moet soepel in jouw webwinkel kunnen rondsnuffelen. 

Gemak  

Is je platform toegankelijk voor iedereen? Mooi, dan kan je nu focussen op het volgende element. Een gemakkelijke ervaring. Dit betekent niet alleen dat bezoekers snappen hoe ze je winkel door moeten zoeken. Het moet vooral een fijne ervaring zijn. ‘s Avonds op de bank tijdens het Netflixen moet het browsen door jouw webwinkel een leuke afleiding zijn. Je kent dat fijne gevoel wel. Dat je door kan scrollen en producten wil blijven zien. Niet eens om te kopen, maar gewoon om te kijken. Datzelfde gevoel moet jij jouw klanten ook gaan geven. Als je hierin slaagt, gaat jouw webshop een succes worden. 

Human Engagement 

De klant moet een toekomst zien met jouw product. Dit klinkt misschien zweverig. Toch is het de waarheid. Je verkoopt geen functionaliteiten, je verkoopt de toekomst en het gemak. Apple is hier sterk in. Hun website staat vol met specificaties, maar deze zijn bijzaak. Als je goed kijkt, zie je dat Apple hun producten in het leven van de klanten plaatsen. Je gaat je opeens beseffen hoe fijn en gezellig je leven wordt met een iPad. 

Moet je functionaliteiten dan achterwege laten? Absoluut niet. Maar bombardeer je bezoekers niet met teveel informatie. Plaats specificaties op een plek waar ze goed te vinden zijn, maar focus vooral op het gemak van je product. 

Kernelementen

Bovenstaande tips geven in grote lijnen aan waar je als e-commerce platform op moet letten. Het zijn de grote lijnen die je in je achterhoofd moet houden. Hoe een goede UX designer dit toepast op het platform, lees je hier. 

De Homepagina

Op de homepagina “landen” je bezoekers. Dit heeft niets te maken met een landingspagina – ook daar landen klanten, maar via een andere route. Op de homepagina moet meteen duidelijk zijn waar jouw webshop voor staat. Wat verkoop jouw platform, en waar staat jouw bedrijf voor? Denk hierover na en zet het subtiel maar sterk neer. 

Op de homepagina zorg je voor duidelijk overzicht. Dit is waar de navigatie begint. De taakbalk bovenaan moet dit duidelijk weergeven. Via deze taakbalk kunnen bezoekers het assortiment vinden en met de zoekbalk zoeken naar producten. 

Een homepagina moet een goede indruk geven. Op het gebied van de producten die je verkoopt, maar ook op het gebied van vertrouwen. Je kunt op de homepagina ook je USPs toevoegen: gratis retouren, geld terug binnen 30 dagen, en testimonials met reviews. Hiermee geef je bezoekers het gevoel dat ze bij een veilige en betrouwbare winkel terecht zijn gekomen. 

Duidelijke navigatie 

Belangrijk voor het hele UX proces is de digitale navigatie. Hier heb je het header-menu voor. Met een duidelijke zoekfunctie en categorieën die het assortiment weergeven, heb je de basis te pakken. Het header-menu moet niet te groot zijn op de pagina. Dit voegt niets toe voor de klant. Klein en subtiel, zodat de betreffende webpagina meteen goed en duidelijk in beeld komt. 

Categorieën  

Bovenin in het header menu, staan de categorie van je webshop weergeven. Deze categorieën moeten het zoeken naar een product meteen makkelijk maken. Ga ervan uit dat je bezoekers op zoek zijn. Verdiep je goed in je doelgroep en in het denkproces. Dit kan aan de hand van buyer personas en een customer journey map. 

Bij het opstellen van de categorieën is het belangrijk dat er makkelijke termen worden gebruikt. We herhalen het nog maar eens: je bezoekers en klanten zijn geen experts op het gebied van jouw producten. Je webshop is toegankelijk voor iedereen, de categorieën moeten hierop aansluiten.  

Duidelijke categorieën en een goede taakbalk zijn overigens ook goed voor je SEO. Google wil bezoekers vooral doorsturen naar webshops die overzichtelijk zijn. Goede categorieën helpen hierbij. 

Producten

Dat high resolution afbeeldingen nodig zijn op je productpagina, is een inkoppertje. Met onscherpe foto’s maak je geen schijn van kans. Binnen het UX proces is vooral de rest belangrijk: waar plaats je de specificaties, de klantbeoordelingen en de beschrijving? 

Een productbeschrijving mag lang en gedetailleerd zijn, maar het is handig om deze niet meteen in beeld te brengen. Het is niet slim om de bezoeker met tekst te bombarderen. Som de pluspunten op – drie of vier in totaal – met de gemiddelde klantbeoordeling. Combineer dit met een goede afbeelding, en je maakt een goede indruk. 

Overige specificaties en andere informatie kan je wat verder onderaan wegstoppen. Als klanten geïnteresseerd zijn, scrollen ze toch wel naar beneden. Wat verder naar beneden in de pagina kan je het product breed uitmeten. 

Wat je wel bovenaan kunt plaatsen, is de CTA: een plusje met een winkelwagentje. Zo zien bezoekers meteen hoe ze het product makkelijk kunnen aanschaffen. 

Hoe pak je dit aan? 

Nu we de belangrijkste elementen en leerlessen hebben opgesomd, lijkt het misschien makkelijk om een goede webshop in te richten. Dat is het ook, mits je weet wat je doet. Een goede webshop opzetten is ook niet zo moeilijk. Een webwinkel tot een succes maken, is een ander verhaal. 

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 90% van e-commerce start-ups binnen de eerste 120 dagen faalt. Dit is een schrikwekkend aantal. Zoals gezegd, is de concurrentie enorm. Om ervoor te zorgen dat jouw webshop niet faalt, kun je het beste hulp inschakelen. 

Dusver heeft ervaring met digitale transformatie. Wij weten precies hoe we van jouw platform een succes moeten maken. Hoe we dit precies doen, willen we graag met je delen. Plan gerust een afspraak in, zodat we kunnen toelichten hoe we je kunnen helpen. Zorg dat je bij de winnende 10% hoort!

Was dit artikel behulpzaam?

Heb jij een digitale
uitdaging voor ons?

Heb jij een digitale uitdaging voor ons?