Hoe je met effectief UX design e-mail marketing optimaliseert

Staat e-mail marketing op het punt om uit te sterven? Vraag het een gemiddelde consument, en je zult misschien schrikken van het antwoord. Mailproviders worden namelijk steeds efficiënter in het wegstoppen van reclamemails. Betekent dit dat het tijdperk van de e-mailmarketing ten einde is? Zeker niet.
By
Collage van webpagina-screenshots van een website met videobewerkingssoftware. bevat levendige interface-afbeeldingen, tekstbanners en foto's van mensen die computers gebruiken, gecentreerd rond thema's als gemak, snelheid en merkaanpassing.

Los van wat mensen zeggen, en los van de frequente klachten over spam: e-mail marketing is niet dood. Luister niet naar de nee-roepers die beweren dat alles via social media wordt verkocht. Dit is niet waar. Volgens Ray Edwards, een van de beste copywriters van Amerika, wordt er via e-mail meer verkocht aan producten dan via Facebook, Twitter of Linkedin. 

Weegt e-mail marketing op tegen giganten als Amazon en Alibaba? Nee, maar dat is ook appels met peren vergelijken. E-mail marketing is er namelijk op gefocust om consumenten naar websites te leiden, waar ze vervolgens geld uitgeven. Wie dit goed weet toe te passen, gaat er in conversie veel op vooruit. 

Dan zijn er natuurlijk veel vragen. Hoe pak je dit als bedrijf goed, slim en efficiënt aan? Wat er geroepen wordt over social media, heeft namelijk wel effect op de consument. We hebben nou eenmaal minder tijd, concentratie en zin om e-mails te bekijken. En nu we als consumenten kieskeuriger worden, ligt het antwoord ook hier weer in de creatieve hoek: met goede UX-design principes maakt jouw merk een goede kans om targets te halen met e-mail marketing. 

Een glimlachende blanke man met kort blond haar en een ronde bril, draagt een zwarte coltrui en bespreekt Webdesign Oplossingen. De achtergrond is wazig en de nadruk ligt op zijn vrolijke uitdrukking in een

Sebastian Smeenk

Business developer

De uitdagingen van e-mail marketing 

Voordat we de focus leggen op het gebruik van UX-design, is het belangrijk om de nadelen van e-mail marketing te benoemen. Die zijn er nou eenmaal wel. De slimme algoritmes van Google – datzelfde bedrijf dat jouw website hoog in de zoekresultaten kan weergeven – hebben ook de kennis om reclamemail te herkennen. Dit maakt het extra uitdagend om je doelgroep te bereiken. 

Wat e-mail marketing ook lastig maakt, is personalisatie. Mails die gericht zijn aan een grote groep, komen onpersoonlijk over. En we willen nou eenmaal dat alles om onszelf draait. Want zeg eens eerlijk, blijf je ook niet langer op een website hangen die relevante content voor jou laat zien? Waarschijnlijk wel. 

Tot slot maakt de hoeveelheid aan e-mails in de inbox het ook lastig om te concurreren. Elke consument ontvangt per dag berichten van verschillende bedrijven. Dit maakt het lastig om jouw e-mail relevant te maken, als deze überhaupt gelezen wordt. 

De UX-principes van e-mail marketing 

Gelukkig is er ook goed nieuws. Er liggen namelijk kansen voor marketeers om e-mails wél succesvol te laten zijn. Dat zijn ze deels als ze worden gelezen, maar al helemaal als het uitdraait tot een verkoop op de website. Die kansen doen zich voor in UX-design. 

Net als met homepagina’s, landingspagina’s en productpagina’s, kan goed UX-design het verschil maken. Een e-mail moet visueel aantrekkelijk zijn. Het moet een plezier zijn om de e-mail te bekijken, te lezen en te verkennen. Tekst is relevant, maar een goed ontwerp is dat helemaal. 

Er zijn een aantal basisprincipes waar een e-mail aan moet voldoen. Deze zijn ontworpen door Peter Morville in een programma genaamd UX Honeycomb. De termen zijn als volgt omschreven. 

  • Nuttig (Useful)
  • Bruikbaar (Usable) 
  • Vindbaarheid (Findable) 
  • Betrouwbaar (Credible) 
  • Toegankelijk (Accessible)
  • Wenselijk (Desirable) 
  • Waardevol (Valuable) 

Nuttig 

Is het product of de dienst die je aanbiedt, echt relevant voor de lezer? Dit moet meteen duidelijk zijn bij het openen van de mail. Een mail moet dus gepersonaliseerd zijn. Verkoop je meerdere producten via je website? Zorg dan dat de content in je mail aansluit op de wensen van de ontvanger. Dit kan zijn op basis van zoekgedrag of bestellingen. 

Bruikbaar 

Deze term lijkt gelijk aan de vorige, maar dat is ie niet. Het gaat hier vooral om de bruikbaarheid van de customer journey map. Deze kan namelijk beginnen bij een e-mail. Als het goed is, zit er een link in je mail die doorverwijst naar een landingspagina. Hoe soepel verloopt deze route, tot aan de checkout? 

Vindbaar 

Misschien schrijf je een nieuwsbrief. Dit is een efficiënte manier om geïnteresseerde klanten en consumenten aan je merk te binden. Hoe snel is informatie vindbaar? Dit geldt ook voor een e-mail. Zorg dat de tekst overzichtelijk is en dat de juiste info snel te vinden is. 

Betrouwbaar

De consument moet jouw merk kunnen vertrouwen. Maak je beloftes, dan moet je die kunnen waarmaken. Doe je bepaalde toezeggingen in je e-mail, dan kom je die na. 

Toegankelijkheid 

Bij het lezen van een e-mail, is toegankelijkheid een must. Een belangrijk onderdeel van klantbeleving, is het gevoel van openheid. UX-design gaat niet alleen om een strak ontwerp. Het gaat om het gevoel wat je consumenten geeft. Zijn jouw bedrijf, merk en website toegankelijk genoeg voor iedereen? Laat alles regelmatig checken op mogelijke storingen. Zo hou je de klantbeleving positief. 

Wenselijk

Is een product wenselijk om te hebben? Dit lijkt te refereren naar branding.  Zodra jouw merk dit gevoel kan creëren, zit je goed. Dit heeft alles te maken met kwaliteit. Jouw merk moet kwaliteit uitstralen. Dit moet je ijzersterk naar voren laten komen in je e-mail. Niet per se met lange teksten, maar met efficiënte bullet-points. Benoem gerust waarom jouw electronica product beter, sneller en zuiniger is. 

Waardevol

Bedenk je van tevoren goed: waarom moet een consument deze mail ontvangen? Is het simpelweg een promotie, omdat je 50% korting weggeeft? Of is er een ander belang voor de lezer? Op het moment dat je iets aanbiedt in je mail, moet er een goede relevantie zijn voor de lezer. Dit is een van de belangrijke pijlers van UX-design. Zorg dat de consument gemotiveerd is om een bepaalde actie uit te voeren. 

Hoe zorg je met UX-design dat e-mails gelezen worden? 

Headline 

Alles begint met een goede headline. Dit is het eerste wat de consument in de inbox te zien krijgt. De headline moet meteen de aandacht pakken. Sommige bedrijven gebruiken de voornaam van de lezer in de headline om de mail persoonlijk te maken. 

Wat vaak ook goed werkt, is een slimme copywrite regel toepassen waarbij je voor één van de volgende drie opties kiest: maak een belofte, lok een emotioneel response uit, of maak de lezer nieuwsgierig. Dit kan als volgt: 

  • Met deze vegan eiwitten groeien je spieren 30% sneller dan normaal (belofte)
  • Kan je er volgend jaar echt jonger uitzien met dit product? (response) 
  • Welke van deze vijf fouten maak jij bij het schrijven van je blog (nieuwsgierig)

Design 

Dit punt ligt voor de hand voor de ervaren marketeer. Dezelfde principes die voor je website gelden, dienen ook toegepast te worden in je e-mail. Een huisstijl moet herkenbaarzijn, evenals het logo. De content en visuals in je mail moeten scherp ontworpen zijn, en een beleving zijn om naar te kijken. 

Is je mail vooral bedoeld om je bedrijf of merk te promoten? Gebruik je beste marketing trucjes. Zorg dat de beste producten en diensten naar voren komen, en dat je de beste slogan bovenaan stopt. Ontwerp je mail alsof het een flyer is die mensen aanspoort om naar de winkel te komen. En vergeet de links naar je landingspagina’s niet op de relevante plekken. 

Merkloyaliteit 

Heeft een klant de tiende bestelling geplaatst? Is het zijn of haar verjaardag? Heb je een product te laat verzonden? Stuur een kortingscode. Feliciteer iemand. Deel een goedmakertje in de vorm van een gratis product. Voor jouw bedrijf vereisen dit soort cadeautjes een minimale investering. Dit zijn de verschillen waarmee je klanten letterlijk blij kunt maken. En als een consument blij wordt, is het voordehandliggend dat er merkloyaliteit ontstaat. 

E-mail marketing statistieken 

Tot slot zijn er nog wat relevante cijfers om te delen op het gebied van e-mail marketing. Vooral om een argument kracht bij te zetten dat. E-mail marketing is namelijk verre van dood. Veel marketeers maken gaan juist de fout in door bovenstaande punten niet goed in acht te nemen. 

Hou de volgende statistieken over UX design en e-mail marketing dus in gedachten: 

  • Volgens PR Daily krijgen content en e-mails met visuele content 94% meer views in vergelijking met geschreven tekst. 
  • Vorig jaar koos 37% van de marketeers voor het verhogen van hun e-mail marketing budget 
  • De afgelopen twaalf maanden heeft 77% van de marketeers een positieve toename gezien in de effectiviteit van e-mail marketing 
  • Er zijn ongeveer 4 miljard e-mail gebruikers. De verwachting is dat dit aantal binnen drie jaar is toegenomen met 600 miljoen nieuwe gebruikers. 

Wat moet ik doen?

Na het lezen van dit artikel heb je als het goed is weer wat geleerd. Of je wist alles al, maar krijgt toch onvoldoende response op je mail. Misschien zit je met vragen. Over het ontwerpen van een effectieve e-mail flow. Dezelfde strategie die je wil laten toepassen op je website, kan door Dusver ook worden ontworpen voor je e-mail flow. 

Hoe je het ook wendt of keert, e-mail marketing kan de conversie van je website enorm verhogen. Het is een marketingkanaal dat verre van dood is. Benieuwd waar je op moet letten? Schroom niet om contact met ons om de mogelijkheden te bespreken! 

Was dit artikel behulpzaam?

Heb jij een digitale
uitdaging voor ons?

Heb jij een digitale uitdaging voor ons?