Een goede website valt of staat met een strak design. De concurrentie op het internet is groter dan ooit, en elk klein detail van jouw webpagina of webshop is bepalend voor je omzet. Een website zo inrichten dat bezoekers een bestelling plaatsen, is een psychologisch proces. Als webdesigner wil je precies weten hoe bezoekers en klanten denken, en waar ze mogelijk kunnen afhaken. Binnen de marketing zijn hier twee belangrijke concepten voor: conversie optimalisatie (CRO) en user experience (UX) design. Beide zijn cruciaal voor het ontwerpen van een goede website. Wat deze twee concepten inhouden, lees je hier.
Conversie optimalisatie
Wat voor soort webshop of landingspagina je ook hebt, het doel is vrijwel altijd hetzelfde: je wil iets van de bezoeker. Een bestelling, een aankoop, of een offerteaanvraag. Je website moet de omzet vergroten en geld opleveren, en de bezoeker moet hier wat voor doen. Het converteren van een bezoeker naar klant wordt “conversie optimalisatie” genoemd. Dit is een soort containerbegrip voor verschillende activiteiten die de bezoeker aanzetten tot actie. Hierbij wordt een bezoeker geconverteerd naar een klant. Je website moet alles uit de kast halen om de bezoeker stapsgewijs naar een bestelling te leiden.
Het is hierbij belangrijk dat je het maximale uit het design van je website haalt om omzet te genereren. Elk klein detail doet ertoe, van de productafbeeldingen op de landingspagina tot de kleuren van de headers. Elke conversie – acties zoals doorklikken, aanvragen, downloaden – brengen de bezoeker een stapje dichter bij een aankoop. Hierbij is het van belang dat je website gebruiksvriendelijk is. De content moet makkelijk te begrijpen zijn en het ontwerp fijn om naar te kijken.
Sebastian Smeenk
Business developer
Met tools als Google Analytics en Hotjar is het mogelijk om zowat elke interactie van een webpagina te analyseren. Zo is het mogelijk om precies te zien welke pagina’s goed worden bezocht, welke producten worden bekeken, maar bijvoorbeeld ook op welk punt bezoekers afhaken. Dit laatste is misschien nog wel het meest interessante. Geeft je webpagina te weinig informatie, of juist te veel? Dit zijn dingen waar je als ondernemer goed op moet letten. Duizenden bezoekers per dag hebben is mooi, maar dit zegt niets als er geen aankopen worden gedaan. Je wil elk bezoek van je website optimaliseren: het liefst door een bestelling, of door een tweede bezoek van de klant.
Om de conversie van je website zo hoog mogelijk te houden, is een strak ontwerp van groot belang. De bezoeker bewandelt als het ware een looppad op jouw website, en de route moet zo aangenaam mogelijk zijn. Dit is waar UX design een belangrijke rol speelt.
UX Design
Letterlijk vertaald betekent user experience “gebruikerservaring”. Het is een psychologisch spel waarin webdesigners subtiele ontwerpen en tools kunnen inzetten om de bezoeker naar een bestelling te lokken. Je wil weten wat er zich in het hoofd van de gebruiker/bezoeker afspeelt tijdens het bezoek aan jouw website. Het is relevant om te weten waar bezoekers als eerste naartoe gaan vanaf een landingspagina, hoe ze navigeren op de website en welke pagina’s als eerste worden bezocht.
Het concept van UX design gaat verder dan het ontwerp van een website. Uiteindelijk is het doel dat de route vanaf de landingspagina naar het winkelmandje een natuurlijke flow heeft. Het moet duidelijk en makkelijk in gebruik zijn. Uiteraard is het ontwerp van groot belang. De zoektocht naar een product of een offerteaanvraag moet leuk zijn, alsof je met een fijn gevoel in een winkel rondloopt. Websitebezoekers zijn altijd op zoek naar iets. Het is de taak van de UX designer om deze zoektocht zo leuk mogelijk te maken.
Is het je ooit opgevallen dat bepaalde knoppen op website er overduidelijk uitspringen? Die blauwe knoppen met “Schrijf mij in” of “Voeg toe aan winkelwagentje”? Dit zijn Call to Action (CTA) Buttons. Door te spelen met zo’n felgekleurde knop, worden bezoekers onbewust getriggerd om actie te ondernemen. Een zeer effectieve strategie!
Goed gebruik van UX design heeft ook invloed op de vindbaarheid van een website en op SEO-statistieken. Het ontwerp van een website heeft namelijk invloed op de laadsnelheid van jouw webpagina. Google en andere zoekmachines nemen dit mee in hun ranking. Daarnaast kan een paar seconden verschil in laadsnelheid cruciaal zijn voor de omzet. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak heb je een websitebezoek afgekapt omdat de site te lang aan het laden was? De concurrentie is enorm, dus bezoekers haken af als ze moeten wachten.
Essentiële concepten
Er is dus een duidelijk verschil tussen conversie optimalisatie en UX design. De conversie van jouw website wordt in grote mate bepaald door het ontwerp van je webpagina’s. Zonder een goed uitgedacht UX design loop je kans op lagere conversie. Je hebt de een dus nodig voor de andere.
Niet elke ondernemer is bekend met de beste strategie en ontwerpen. Het is dus ook niet erg dat je dit soort taken uitbesteedt aan ondernemers die hier wel ervaring mee hebben. Benieuwd wat de websitebouwers van Dusver voor je kunnen beteken? Neem vrijblijvend contact met ons op, om te zien zien wat we voor je kunnen betekenen!