Waarom User Experience (UX) en User Interface (UI) belangrijk zijn voor jouw bedrijf

Ooit gehoord van een goed merk zonder website? Waarschijnlijk niet. Bedrijven moeten steeds meer uit de kast halen voor een goede positionering in de markt. Het digitale tijdperk biedt hier genoeg middelen voor. Is een goed ontwerp van jouw website voldoende? Nee, een website heeft een ijzersterke UX en UI nodig. 
By
Preview met vier panelen van een digitale productbrochure met een diepblauw thema. linksboven ziet u de interface van een gps-apparaat, rechtsboven ziet u een kaart en gegevensanalyse, linksonder vindt u details over zonne-energieproducten en rechtsonder wordt de functionaliteit van het apparaat uitgelegd.

Deze twee termen worden vaak samen gebruikt, maar ook door elkaar gehaald. Toch zijn het twee verschillende concepten. Het zijn hippe woorden die binnen techbedrijven veel betekenis hebben. Wat de twee termen betekenen en waarom ze essentieel zijn voor jouw merk, lees je hier. 

Wat UX en UI gemeen hebben, is dat ze beide invloed hebben op klantbeleving. De termen staan voor User Experience (UX) en User Interface (UI). Op het moment dat een bezoeker jouw website bekijkt, dan legt deze een soort route af. Het bezoeken van jouw site is dus een digitale ervaring. Hierbij spreken we van Experience en Interface. 

Wat is User Experience (UX)? 

In het Engels vertaalt de term dus naar gebruikerservaring. We spreken ook wel van klantbeleving, omdat we er een beetje vanuit gaan dat een bezoeker een klant gaat worden. Tegenwoordig wordt er vaak gerefereerd naar UX design. Het ontwerpen van jouw website moet dus volledig ingericht zijn op de klantervaring. 

Een glimlachende blanke man met kort blond haar en een ronde bril, draagt een zwarte coltrui en bespreekt Webdesign Oplossingen. De achtergrond is wazig en de nadruk ligt op zijn vrolijke uitdrukking in een

Sebastian Smeenk

Business developer

De term UX refereert overigens niet alleen naar digitale omgevingen. Het hele idee van UX is namelijk de ervaring van de klant, dit is ook toepasbaar in een fysieke omgeving. Denk bijvoorbeeld aan restaurant- of winkelketens. Is het je ooit opgevallen dat je dezelfde klantervaring kan hebben, op verschillende plekken in de wereld? Jouw bezoek aan een grote meubelzaak in Stockholm dat niet veel verschilt van een soortgelijk bezoek in Amsterdam? Juist, dat komt vanwege een goed UX design! 

De term UX design werd voor het eerst gebruikt in de jaren negentig door Don Norman, een cognitieve wetenschapper en  oprichter van Nielsen Norman Group Design Consultancy. Het werd omschreven als “een proces waarbij alle aspecten van interactie tussen een eindgebruiker en de producten/diensten van een bedrijf aan te pas kwamen”. Een hele mond vol, maar wel duidelijk. 

In de digitale wereld is UX bijna niet meer weg te denken. Ongeveer rond dezelfde tijd als dat de term werd uitgevonden, kwam de tech-industrie op gang. Denk maar aan de bekende dotcom-bubbel. Wel eens een website van twintig jaar geleden gezien? Het leek haast alsof klantbeleving totaal achterwege was gelaten. Niets leek logisch ingericht en het design was verschrikkelijk. Het toont maar weer aan hoever we met technologie zijn gekomen. 

Waaruit bestaat UX design? 

Een goede UX designer denkt na over de ervaring van de klant. Een bezoeker van jouw site loopt als het ware door een digitale gang. Het is een soort bezoek aan jouw digitale winkel. Deze route wordt uitgedacht en ontworpen door de UX ontwerper. De klantbeleving moet zo makkelijk en soepel mogelijk verlopen. 

Denk aan de simpele functies van een website: wat staat er op de landingspagina, waar is het assortiment te vinden, hoe verloopt het checkout-proces? Alles moet in chronologische volgorde verlopen en goed overzichtelijk zijn. Daarnaast moet het ontwerp van je site ook goed zijn. Sluiten de kleuren op elkaar aan, is er een soort huisstijl, staan er niet teveel advertenties? 

Het ontwerpen van een website aan de hand van UX is dus een echte expertise. Vaak hebben UX designers een paar jaar ervaring nodig om websites echt klantvriendelijk te kunnen maken. Het is geen kwestie van een standaard website template te gebruiken. Dit kunnen scholieren voor hun internetblog doen, maar een bedrijf met een merk heeft een eigen ontwerp nodig. Hierbij is UX design dus erg belangrijk. 

Wat is User Interface (UI)? 

Ook bij de term User Interface  staat de klantbeleving centraal, maar is de uitvoering net iets anders. De term “Interface” laat zich niet echt vertalen in het Nederlands. Het kan dan ook naar meerdere dingen verwijzen. 

Interface kan verwijzen naar wat de klant ziet en voelt. Het is letterlijk wat de klant ervaart als hij of zij aan de knoppen van je website zit. Je kunt het als volgt zien: UX is een algemene term, die het hele klantproces van A tot Z beschrijft. Het is de route die de klant bewandelt. Bij UI ligt de focus meer op de kleine details van het beeld. De knoppen waar klanten op kunnen klikken. Hoe het logo van je merk naar voren komt. Of de mobiele browser goed en soepel werkt. De X van Experience gaat dus over de algemene beleving, de I van Interface over het beeld wat de klant ziet. 

Bij het concept van UI spreken we uitsluitend over de digitale beleving. Zoals eerder benoemd, kan UX ook refereren naar een fysieke omgeving zoals een winkel. Bij UI is dit niet geval, dit is een term die alleen voor digitale omgevingen wordt gebruikt. 

Vaak hebben UI designers een grafische achtergrond, waarbij veel met kleuren, huisstijlen en logo’s wordt gewerkt. De uitstraling, het gevoel en de interactiviteit met een product zijn belangrijke aspecten waar een UI designer over na hoort te denken. Het gaat er allemaal om dat de digitale beleving van een product of website fijn voelt. Producten moeten zo goed mogelijk naar voren komen, en bijna van het scherm afspringen. Alsof de klant letterlijk in een winkel staat. 

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen UX en UI? 

Het idee achter UX design is het bewandelen van een wandelroute, terwijl UI design het uitzicht van de wandeling bepaalt. Een marketingbureau begint met een soort roadmap. Een stappenplan van bijvoorbeeld zes fases waar de klant doorheen gaat. Dit is de route, met een aantal tussenstops. Als dit goed is uitgewerkt, dan komt het UI design. 

Vaak hebben bedrijven al een bepaalde huisstijl. Denk aan de kleuren van een logo, of de uitstraling van de producten die je verkoopt. Op basis hiervan kan een UI designer een ontwerp maken. Zo komt je merk goed naar voren op je website. Het is van groot belang dat dit door een ervaren UI designer wordt ontworpen. Een website is immers het uithangbord en het visitekaartje van je bedrijf. Zonder goed ontwerp, loopt een bedrijf veel omzet mis. 

Een UX designer zorgt ervoor dat een websitebezoek in grote lijnen soepel verloopt. Bij het openen van de homepagina moet meteen duidelijk zijn waar de klant naartoe moet. Is het bijvoorbeeld meteen goed te zien waar het assortiment zich bevindt, of is er een zoekbalk bovenaan? Hier is een soort psychologisch inlevingsvermogen voor nodig. Alles moet logisch zijn en goed vindbaar. 

Terwijl een UX designer met logica werkt, gaat een UI designer meer op gevoel af. Een klant moet een bepaald gevoel krijgen bij een site. Denk maar eens na over het gebruik van kleuren. Bepaalde kleuren gebruiken is ook een soort psychologie, maar speelt meer in op het gevoel van klanten. Blauw straalt een andere emotie uit dan rood: de een staat voor vertrouwen en kracht, de ander voor plezier en opwekking. Dit speelt allemaal in op het gevoel van de klant. Denk maar eens goed na over de merken die je kent. Wat voor emotie roept een bepaalde kleur bij je op? In het onderbewustzijn doet dit meer dan je denkt! 

Hoe zorg ik voor goede UX en UI? 

Moet je dit zelf allemaal bedenken? Het kan zeker geen kwaad om hier eens over na te denken. Probeer maar eens na te gaan wat jouw merk moet uitstralen. Kwaliteit, duurzaamheid of juist plezier? Deze drie termen zijn allemaal belangrijk en hebben veel met elkaar gemeen. Toch zijn het drie verschillende emoties. 

Je vraagt je misschien af: kan mijn merk niet alle drie uitstralen? Dat kan zeker, maar je kiest voor één van de drie kleuren. Is kwaliteit de belangrijkste eigenschap? Kies voor blauw. Staat duurzaamheid juist hoog in het vaandel? Dan is groen een goede kleur. Voor een plezierig imago is geel juist weer beter. Twee kleuren gebruiken kan in sommige gevallen ook, maar hier moet goed over worden nagedacht. 

Hierover nadenken is alvast een goede start. Een volledige website ontwerpen kan je het beste uitbesteden. Het is een investering die zich altijd uitbetaalt. Zoals gezegd zijn UX en UI vrij gespecialiseerde werkvelden, waarbij kennis en ervaring komen kijken. Het zijn processen waarbij vele elementen bij elkaar komen. 

Nog belangrijker is dat deze op elkaar moeten aansluiten. De termen UX en UI zijn verschillend, maar kunnen niet zonder elkaar. Een grafisch ontwerper aannemen die alleen kan ontwerpen, is niet voldoende. De psychologie achter een digitale looproute vereist een bepaald soort kennis. 

Over Dusver 

Als digitaal ontwerpbureau is Dusver gespecialiseerd in UX en UI design. Alle websites van onze klanten zijn onderworpen aan een helder uitgedacht proces. We werken met een concreet stappenplan, waarbij de wensen van de opdrachtgever altijd in acht worden genomen. 

Hierbij staat de beleving van de klanten centraal. Dit is immers waar jouw bedrijf ons voor inschakelt: meer groei, meer conversie, meer klanttevredenheid. We geven eerlijk advies, waarbij we de klantbeleving centraal stellen. 

Mocht je benieuwd zijn naar het huidige UX en UI design van je website, dan kunnen wij ook van dienst zijn. We doen wat wij een ‘Quick Scan’ noemen, waarbij we je website onder de loep nemen. Zo weet je meteen hoe jouw merk scoort. 

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op en we komen langs op de koffie! 

Was dit artikel behulpzaam?

Categorie
Tags
Heb jij een digitale
uitdaging voor ons?

Heb jij een digitale uitdaging voor ons?