Juist op het internet zijn eerste indrukken van groot belang. Een studie wijst uit dat mensen één vijfde van een seconde nodig hebben om een oordeel te vellen. Dit betekent dat jouw website, webshop of e-mail flow binnen nog geen seconde wordt beoordeeld.
Het klinkt misschien oneerlijk. Als mensen slechts een paar minuten de tijd namen om jouw product door te nemen, dan zouden ze inzien waar jouw merk voor staat. Consumenten zouden het verhaal achter jouw bedrijf snappen en erachter komen wat voor goede dienstverlening je aanbiedt.
In een ideale wereld zou het zo werken. Helaas is de mensheid ongeduldig geworden. We zijn zo gewend aan technologie en aan de dagelijkse vloedstroom van informatie, dat we binnen minder dan een seconde vermaakt willen worden.
Sebastian Smeenk
Business developer
Wat doe je zelf op het moment dat een webpagina niet goed laadt? Dikke kans dat je de site weg klikt en verder zoekt. Zo werkt het met het beoordelen van jouw merk ook. De moraal van het verhaal: je hebt een paar seconden om indruk te maken. Zorg ervoor dat alles er goed uitziet.
De klantbeleving begint pas als de bezoeker de website waardig vindt om te bekijken. Zo komt het hele proces van User Experience (UX) tot stand. En om de klantbeleving te laten starten, moet de eerste indruk positief zijn. In ons vorige artikel spraken we over het belang van webdesign. In deze blog gaan we wat dieper in op een specifiek element van webdesign: het grafisch ontwerp.
Wat is het grafisch ontwerp?
De concepten van UX en grafische vormgeving gaan hand in hand. Vroeger werd er bij grafisch ontwerp vooral aan drukwerk en andere fysieke producten gerefereerd. In het digitale tijdperk is dit veranderd. Natuurlijk moeten brochures en verpakkingen nog steeds worden ontworpen. Het is misschien een inkoppertje, maar grafische vormgeving richt zich tegenwoordig – net als veel andere branches – vooral op de digitale wereld.
Grafische vormgeving richt zich bij UX dus vooral op het visueel ontwerpen van digitale producten. Los van de teksten en woorden op jouw website, valt elk klein detail onder grafische vormgeving. Het grafisch ontwerp van jouw site is het eerste wat bezoekers zien. En zoals gezegd dus het eerste waar jouw merk op wordt afgerekend.
Huisstijl
Jouw website, webshop en e-mail moeten een soortgelijke huisstijl hebben. Een merk straalt iets uit. Dit doe je door een verhaal te vertellen, enerzijds met woorden en anderzijds met een huisstijl. Kleuren, logo’s en illustraties geven jouw merk een bepaalde huisstijl. Met een huisstijl bepaal je eigenlijk de digitale identiteit van jouw merk.
Het zijn alle visuele elementen die jouw merk een identiteit geven. De identiteit van jouw bedrijf blijft in grote lijnen hetzelfde. Dit betekent niet dat je een huisstijl niet mag aanpassen. Huisstijlen zijn niet tijdloos. We leven in een wereld die constant verandert. Een bekende uitspraak is dat “een bedrijf mee moet gaan met de tijd”. Hier moeten merken dus goed op kunnen inspelen.
Een huisstijl bepaalt in grote lijnen of een bezoeker of klant zich thuis voelt bij een merk. Dit is relevant voor het bezoeken van een website, maar ook bij e-mailmarketing. Het geschatte aantal e-mailgebruikers ligt wereldwijd op 4,3 miljard. Er bestaan intussen spamboxen, maar dit wil niet zeggen dat de relevantie van e-mailmarketing kleiner wordt. Ook dit is een onderdeel van gebruikerservaring. En dus ook een voorbeeld waarbij huisstijl een rol spelen. Ontvangers van mailings moeten binnen die ene milliseconden weten waar de mail vandaan komt. Huisstijl speelt hier een mooie rol in.
Afbeeldingen
Wat foto’s van het Google Afbeeldingen plakken en je bent er, toch? Was het maar zo makkelijk. Los van de strenge regels rondom copyright, gaat je website hier geen succes mee worden. Foto’s en afbeeldingen moeten aansluiten bij de ontwerpstijl van je merk. Soms kan een simpele filter over een afbeelding al voldoende zijn, maar ook hier is het van belang dat dit door deskundigen wordt gedaan.
Dit klinkt overdreven, maar is wel de werkelijkheid. Je hebt minder dan een seconde om een goede indruk te maken, weet je nog? Een afbeelding op de verkeerde plek, of die haaks staat op de kleuren in je site kan een bezoeker meteen doen afknappen.
Wat voor type afbeeldingen of foto’s je wil gaan gebruiken, wordt meteen vastgesteld in het vroege beginstadium van UX design. Je kunt geen ontwerp laten maken door een digital agency en een maand later afbeeldingen toevoegen. Tijdens de ontwerpfase wordt het gebruik van afbeeldingen meteen meegenomen. In veel gevallen is het een kwestie van een simpele investering. Laat een ervaren grafisch ontwerper illustraties op maat maken. Je hebt dan meteen de basis te pakken voor je ontwerp.
Hoe vaak kom je wel niet sites tegen met originele ontwerpen? Denk aan digitale tekeningen met vrolijke kleuren. Dit geeft ons als mens een fijn gevoel. Vergelijkbaar met de kleurplaten van je kinderen. Wie associeert zoiets leuks met iets slechts? Niemand!
Visualiseer Data
Informatie is het nieuwe goud. Voor bedrijven, marketingbureaus en net zo goed voor klanten. We willen bewijs zien dat iets werkt. Graag horen we waarom die ene smartphone beter is dan de vorige. Waarom werkt dit zo goed? Omdat het bijna als wetenschap klinkt. Door cijfers te gebruiken, klinkt het alsof iets bewezen is.
Welke van de twee volgende uitspraken klinkt beter? “Deze smartphone is lichter en sneller”. “Deze smartphone is 11% lichter en 30% sneller dan de vorige”. De tweede zin klinkt beter. Wat nog beter werkt, is om helemaal geen zin te gebruiken. Visualiseer de data met een illustratie. Naast de afbeelding van het de nieuwe smartphone, zet je de percentages neer.
Het gebruik van visuele data kan je zien als een combinatie van UX design en copywriting. Door de juiste woorden en cijfers op een bepaalde manier te presenteren, beïnvloed je het denkproces van de klant. Cijfers komen betrouwbaar over. Data heeft geen mening, in tegenstelling tot woorden.
Met een combinatie van beperkte woorden, cijfers en illustraties kan je complete verhalen vertellen. Het vereist wat extra werk, maar daar krijg je veel voor terug. Dit moet uiteraard ook goed aansluiten bij het concept van je website en merk. Voor een merk met een duurzaam product en een belangrijke missie heeft data meer relevantie dan een website met kinderspeelgoed. Goede concepten van data visualisatie kunnen veel inspiratie geven voor het vertellen van jouw verhaal.
Product Design
Waarschijnlijk is het product van jouw merk al ontworpen. Een website of digitaal concept laten ontwerpen zonder werkend product is vaak niet logisch. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen bestaat het product op het moment dat je een digitaal bureau inschakelt.
Het hele idee achter product design is niet zozeer hoe het fysieke product wordt ontworpen. Product design gaat over veel meer dan dat. Product design focust zich vooral op de oplossingen die een product klanten levert. Biedt jouw bedrijf een specifieke dienstverlening aan, dan kan je dit ook als product design zien.
Product design is dus een proces van creativiteit, creatie en oplossingsvermogen. Hierbij spelen UX en UI dus een centrale rol. Wil je een succesvol product design, dan moet je je dus in de klant en in de eindgebruiker verdiepen. Het gaat allemaal om de ervaring van een consument. Daar moet een product design op inspelen.
Hoe je dit in je grafisch ontwerp verwerkt, is dus de grote uitdaging. Jouw product of dienstverlening moet het probleem van een klant oplossen. Dit moet op een heldere manier naar voren komen op jouw website. Jouw product moet de boodschap communiceren dat er een oplossing is voor de klant. Waar jouw merk voor staat, bepaalt in grote lijnen of jouw merk succesvol wordt. Volgens deze studie is het bouwen van een sterk merk het belangrijkste aspect voor Business to Business (B2B) marketers. Uiteraard is dit voor bedrijven die aan consumenten leveren minstens zo belangrijk.
Product design gaat dus hand in hand met UX design, UI design en grafisch ontwerp. Bij het process rondom product design gaat het erom dat je empathie kunt tonen voor je klanten, een probleem identificeert en dit vervolgens oplost. Komt dit bekend voor? Het lijkt vrij veel op UX design, waarbij je de beleving van de klant snapt, doorgrondt en daar slim op inspeelt.
Stel dus voor jezelf vast wat voor probleem jouw product of dienstverlening moet gaan oplossen voor de klant. Waar zitten de knelpunten en wat is de achterliggende gedachte? Verkoop je een elektrische fiets, welk probleem neem je dan weg? Inspanning, discomfort, of een beperking aan dagtripjes? Alle drie de antwoorden kunnen goed zijn, maar het gaat erom dat je dit helder uitlegt. De klant dient je product te zien, de copywriting te lezen en zich meteen begrepen voelen. Zo haal je klanten binnen.
Het gaat er hier dus niet om dat je alleen maar over je bedrijf of je merk praat. Klanten komen er vanzelf wel achter waar je voor staat. Bij goed product design speel je psychologisch in op het verlangen van mensen.
Investeer in je ontwerp
Een goed grafisch ontwerp is een investering die op korte termijn rendabel kan zijn. Onthoud dat elke milliseconde ertoe doet en dat je beperkte tijd hebt om indruk te maken. Waarom zou je jouw ontwerp niet laten bouwen door een deskundig digitaal bureau? Laten we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in met Dusver.